Camelia Cavadia de la Fabrica de PR: “Ce am invatat eu in anii acestia e ca vedetele sunt oameni ca si noi”

Camelia Cavadia este una dintre cele mai interesante si pozitive persoane pe care le cunosc. Are o experienta extraordinara in PR, se poate lauda ca a lucrat pentru unele dintre cele mai mari emisiuni din Romania si ca a colaborat cu mari artisti ai tarii noastre si, pe deasupra, este o scriitoare de succes. Si-a pus amprenta pe proiecte precum “Carti cu suflet” si “COOLturaMall”, iar de ceva vreme a pornit intr-o noua calatorie nebuna cu Fabrica de PR.

Am vrut sa stiu cum vede un specialist in relatii publice meseria pe care o practica dupa atatia ani in domeniu, ce se intampla cu marea ei pasiune, lectura, si de ce alege teme atat de grele in cartile ei. Am rugat-o, deci, pe Cami sa raspunda la cateva intrebari pentru rubrica “De vorba cu Zeya”. Iata ce a iesit:

“Fabrica merge foarte bine si tocmai de aceea cred ca furnalele ei se vor inalta multa vreme de aici inainte, exact asa cum ne dorim noi”

Cami, simt ca nu pot sa incep decat prin a te intreba cum stai cu timpul liber. In ultima vreme, s-au tot petrecut schimbari in viata ta si as vrea sa-mi povestesti despre ele. “Merge” Fabrica de PR?

As putea sa-ti raspund printr-o alta intrebare: “care timp liber?”. Asta neinsemnand ca ma plang in vreun fel. Intotdeauna am fost obisnuita sa muncesc mult, asa ca mi s-ar parea anormal sa fie altfel. E adevarat ca s-au petrecut multe schimbari in viata mea in ultimul timp, lucru care uneori ma uimeste si pe mine, cu atat mai mult cu cat, de felul meu, sunt un om foarte statornic, conservator. Fabrica de PR e un vis mai vechi care, iata, s-a implinit si el, probabil la momentul potrivit.

Daca stau si ma uit in urma, toate lucrurile s-au intamplat atunci cand era nevoie sa se intample, nici mai devreme, nici mai tarziu. Fabrica merge foarte bine si tocmai de aceea cred ca furnalele ei se vor inalta multa vreme de aici inainte, exact asa cum ne dorim noi.

Acest proiect e pornit alaturi Alina. Cum e sa lucrezi cu cineva care ti-e atat de drag? La birou sunteti colege si in afara orelor de lucru prietene? Mai exista aceste delimitari in ceea ce va priveste?

Pot sa-ti spun ca este minunat. Este visul oricarui om. Suntem colege, prietene, vecine (locuim in acelasi bloc, la etaje diferite), iar acum suntem si “partenere” in acest vis comun, care nu este, de fapt primul. Mai avem un proiect comun, “COOLtura Mall“, un site cultural unde am strans multe povesti frumoase.

Chiar daca Alina este omul alaturi de care petrec cel mai mult timp – mai mult decat cu sotul, copilul, familia – sa stii ca in week-end fac ce fac si tot o sun, ma sfatuiesc cu ea sau iesim pur si simplu amandoua la o plimbare prin Bucuresti. Alteori ne bem cafeaua impreuna, iar cand ne despartim vorbim pe toate retelele de socializare, mergem in concedii impreuna, asadar nu mai exista niciun fel de delimitari. Fiecare a intrat in viata celeilalte ca in familie si ne bucuram de tot ce inseamna asta.

“Cand ii vedeam pe Florin Calinescu si Andreea Esca langa mine, era ceva aproape paralizant, care ma coplesea pur si simplu”

Ai o experienta de peste 20 de ani in relatiile publice. Cum e sa lucrezi cu vedete si persoane cunoscute? Multi isi inchipuie ca job-ul de PR-ist e unul plin de stralucire. Asa e?

Ce am invatat eu in anii acestia e ca “vedetele” sunt oameni ca si noi, ca au si ele parte de bucurii si greutati. In primii ani de TV, cand ii vedeam pe Florin Calinescu si Andreea Esca langa mine, era ceva aproape paralizant care ma coplesea, pur si simplu. Abia cu timpul am invatat sa ma bucur de ei ca de oricare alt om. Fiecare meserie are stralucirea ei, important e ca oamenii cu care intri in interactiune sa fie de calitate, indiferent ca sunt vedete sau nu. Dupa parerea mea, calitatea umana te face “vedeta”, nu faptul ca esti mai cunoscut decat unii sau altii.

Despre jobul de PR se spun multe lucruri, putine dintre ele adevarate. Aproape toata lumea crede ca se pricepe la PR, caci ce naiba poate fi greu sa stai toata ziua la cafele (asta e auzita de curand) si sa trimiti din cand in cand niste comunicate? Meseria de PR e una frumoasa, dar solicitanta, iar daca ai impresia de la inceput ca e o bagatela, inseamna ca nu vei reusi niciodata sa o faci asa cum trebuie.

In tot haosul asta frumos din viata ta, mai ai timp de carti? Stiu ca cititul este foarte important pentru tine.

Ma straduiesc sa tin pasul si sa-mi reintru in programul regulat de citit. E drept ca atunci cand scriu, citesc mai putin, dar incerc sa recuperez indata ce am terminat un capitol, trec la revizuit sau pur si simplu simt nevoia sa iau o pauza de scris. Si da, intr-adevar, cartile sunt parte din viata mea, asa ca intotdeauna voi incerca sa gasesc timp si energie pentru asta.

“Mie-mi e destul de greu sa scriu comunicate de presa, pentru ca pe multe dintre ele am tendinta de a le personaliza un pic mai mult decat este cazul”

Daca tot am ajuns aici, trebuie sa te intreb si ce-ai mai citit in ultima vreme. Si pentru ca e primul interviu de pe Zeya cu un scriitor, trebuie sa bifam si partea cu recomandarile. Asadar, ce carti care te-au impresionat recent merita sa ajunga si pe mainile noastre?

Am terminat de curand “Un barbat pe nume Ove”, o carte pe care imi doream mult de tot sa o citesc si la care simteam ca nu mai ajung odata. O incepusem mai demult, dar o abandonasem pentru ca citeam fragmentat si nu prea-mi place asa. Ei bine, a fost exact asa cum mi-am imaginat-o. Ca un basm. Cu o scriitura simpla, dar fermecatoare (stii ce se spune, cel mai greu e sa scrii simplu) si ma bucur sa pot folosi ca descriere a ei un cuvant pe care il folosesc rar, dar pe care il iubesc si care inseamna mult pentru mine: duios. E o carte duioasa, asa cum putine reusesc sa fie.

Apoi, desi am citit-o in urma cu cateva luni, “Anul gandirii magice” a lui Joan Didion mi-a ramas in minte si multa vreme am continuat sa ma intreb de ce m-a impresionat atat de tare de vreme ce am citit multe alte carti cu subiecte asemanatoare. Raspunsul mi l-am dat in mai multe zile la rand, bucata cu bucata. Pentru ca este o “altfel” de carte despre moarte si pierdere, despre suferinta si doliu, iar asta poate insemna altceva pentru fiecare om in parte.

Recent am citit si “Cantec lin”, de Leila Slimani, o carte a carei scriitura extrem de precisa, transanta mi-a placut mult, iar de curand am terminat (in sfarsit) si “Laur” a lui Evgheni Vodolaskin. Am mult de recuperat, caci in perioada in care scriu, nu pot sa citesc foarte mult. Le cumpar insa pe toate cele care-mi atrag atentia si le citesc imediat ce am terminat cartea, pana ma apuc de alta noua. S-au adunat multe noutati aici, la mine pe raft, dar le iau pe rand si citesc cat pot de multe dintre ele.

Simti ca te-a ajutat profesia de specialist in PR atunci cand ai inceput sa scrii? Exista asemanari intre aceste doua laturi ale comunicarii?

Toate m-au ajutat in felul lor. Exercitiul de a scrie in fiecare zi la serviciu, experienta de a scrie pe blog, de a vorbi cu oamenii, de a “comunica” in cele mai diverse forme. Mie-mi e destul de greu sa scriu comunicate de presa, pentru ca pe multe dintre ele am tendinta de a le personaliza un pic mai mult decat este cazul, asa ca tot ceea ce nu pot pune acolo, pun in carti.

“Sufletul omului, in general, este subiectul principal al cartilor mele”

Tu esti o persoana plina de viata, energica, optimista, dar ai ales sa scrii despre “vina” si “frica”. De ce tocmai aceste doua sentimente?

Mi-aduc aminte ca intr-o zi eram foarte trista si abatuta, iar un coleg (pe vremea aceea eram in Pro) m-a oprit si m-a intrebat cu o nedumerire cat se poate de sincera si reala: “Ce se intampla cu tine? M-am obisnuit sa te vad mereu vesela si senina. Ce-ai patit?”. Abia atunci mi-am dat seama ca oamenii ma percep ca pe un om vesel si optimist, ceea ce nu corespundea cu felul in care ma simteam eu atunci.

Am povestit deseori despre timiditatea mea iesita din comun, despre cat de greu mi-a fost in copilarie sa-mi gestionez emotiile, despre cat de multe frici am experimentat de-a lungul vietii, despre sentimentul de neincredere in ceea ce pot sa fac, despre limite, despre frica de esec, despre cat de mult am avut de tras de pe urma interiorizarii mele excesive.

Probabil ca toate acestea ma ajuta acum sa sondez inauntrul sufletului si sa asez in cuvinte trairi, senzatii, sentimente. Am o capacitate uriasa de a empatiza si de a ma incarca cu emotiile celorlalti. Nu e usor sa traiesti in locul meu, dar poate ca daca nu as fi asa, nici cartile mele nu ar mai fi la fel.

Am scris despre vina si frica, dar te asigur ca urmatoarele carti vor exploata sentimente la fel de puternice ca acestea, pentru ca, in fapt, ele sunt cele care ma fascineaza. Sufletul omului, in general, este subiectul principal al cartilor mele. Sufletul si procesul uluitor de schimbare si transformare continua a noastra. Iar scrisul este pentru mine liantul dintre suflet si lume.

Ai lansat al treilea volum din cariera de scriitoare, pe care l-ai prezentat si la BookFest. La ce sa se astepte cititorii tai?

Cititorii sper sa primeasca o carte care sa le atinga sufletele si care sa-i puna totodata pe ganduri. “Purgatoriul ingerilor” este, pe undeva, cea mai complexa carte a mea de pana acum, iar subiectul este unul cat se poate de delicat si real in acelasi timp: lumea copiilor disparuti.

Sa spunem ca cineva sa pregateste sa scrie o carte inspirata de viata ta. Cine este acest autor ideal si care ar fi titlul perfect pentru roman?

Daca n-ar fi fost scrisa deja cartea “Viata mea, asa cum a fost” de Nicolae Iorga, probabil ca acesta ar fi fost titlul ideal. Cred ca cea mai potrivita sa scrie o astfel de carte ar fi prietena mea din liceu, Noni, care ma cunoaste aproape la fel de bine ca mine. si Cristina, cealalta prietena din liceu cred ca ar putea s-o scrie, dar cred ca ea ar fi mai transanta si nu ar avea finetea Nicoletei.

Am vorbit putin despre Fabrica de PR, dar as vrea ca, la final, sa reamintim de celelalte doua proiecte speciale pentru tine: Carti cu suflet si COOLturaMall. Ce se intampla cu ele?

Pe “Carti cu suflet” am scris tot mai putin, insa sper sa gasesc timp si energie mai multa pentru un continut mai bun si mai stabil. Pentru COOLtura Mall avem planuri frumoase, atat la nivel de continut, cat si in ceea ce priveste campaniile pe care le-am gandit deja pentru viitorul apropiat.